tisdag 1 januari 2013

Vår nyårsafton

Nu blev inte nyårsafton riktigt som vi tänkt oss. Gästerna lämnade återbud efter att de fått en påhälsning av influensan. Den ville vi helst inte ha hit så de får komma igen en annan gång när de blivit friska. Först kändes det ganska snopet men jag som är uppfostrad med att alltid göra det bästa av läget smidde genast nya planer.

Vi bestämde oss för att hoppa över de rätter i menyn där råvarorna går att spara till ett senare tillfälle och koncentrerade oss på det som redan var förberett. Givetvis hoppade vi även över städningen...

Entrérätten var tänkt att bli minipizzor gjorda på surdeg. Det gjorde vi om till huvudrätt och åt så mycket pizza vi orkade.


Jag har gjort surdegspizza en gång tidigare men nu gräddade vi dem i vedspisen, som blir betydligt mycket varmare än den vanliga ugnen. Inspirationen till det vi hade på pizzorna hämtade jag ifrån Icakuriren.


Boscaiolapizza med svamp (och korv)
1 sats pizzadeg (Klicka här för recept)
1 sats tomatsås (se recept nedan)
50 g tunt skurna champinjoner eller portobellosvamp
100 g salsiccia korv i små bitar (jag köpte faktiskt hem korv men ingen av oss ville ha det så den åkte in i frysen)
250 gram mozzarella
Några kvistar färsk rosmarin
1 kryddmått torkad chili ( piri piri)

Sätt ugnen på 250 grader (eller elda upp vedugnen till ca 300 grader). Baka ut pizzadegen till önskad storlek, bred på tomatsåsen och toppa med mozzarella, svamp (och ev. korv). Strö över rosmarin och chili.
Skjutsa över pizzorna på varm plåt med hjälp av en skärbräda eller liknande. Grädda sedan i cirka 10 minuter för pizette (småpizzor), cirka 15–20 min för portionspizza, ca 20–25 min för plåt. Gräddar du i vedugn räcker det med några minuter. Passa noga så pizzan inte bränns!


Våra pizzor blev inte brända men det brände desto mer i min mun när jag åt. Jag är kanske inte jättevan vid starka smaker och tog nog en aning för mycket piri piri på min. Men det smakade ändå gott. Annars kan ibland det starka ta över så inga andra smaker kommer fram men jag kände alla goda smaker trots eld i munnen och känslan av svetten som trängde fram över hela kroppen.


Recept på pizzasallad hittar du längst ner i det här inlägget: http://ansibecki.blogspot.se/2011/11/vegetarisk-lasagne-utan-aubergine.html

Tomatsåsen till pizzan hämtade jag rakt av från bloggen Artusi för svenskar. Det kan vara så att detta är den godaste tomatsås jag ätit. Egentligen ska den serveras med spagetti och riven parmesan men jag kände på mig att den skulle passa bra till pizza med och det gjorde den.


Tomatsås
2 klyftor vitlök, finhackade
Några kvistar persilja, finhackade
Några blad basilika, finhackade
En rejäl skvätt olivolja
En burk hela skalade tomater + en skvätt vatten
Salt, peppar

Fräs vitlök, persilja och basilika i olivoljan. Vakta noga så att vitlöken inte blir bränd.
Tillsätt tomater och vatten. Vänta med att krossa tomaterna till slutet. Låt koka ihop på medelvärme tills ungefär halva mängden är kvar.
Smaka av med salt och peppar. Mixa såsen. Innan jag mixade såsen tillsatte jag några färska basilikablad.

En annan sak som ingick i mina nya planer för kvällen var att vi flyttade fram klockan ganska rejält. Detta innebar att barnen fick vara uppe lite längre än de brukade men ändå kom tolvslaget så tidigt att de fortfarande orkade hålla sig vakna. Fram tills "tolvslaget" spelade vi spel och läste saga. Vi valde bort tv:n helt för att i stället umgås med varandra.


Vi firade med att tända tomtebloss och krama varandra gott nytt år. Sedan fick barnen gå och lägga sig, nöjda, glada och lagom trötta och gubben och jag kunde njuta av efterrätten i lugn och ro.

Receptet på efterrätten hittade jag här: http://www.recepten.se/recept/tiramisu.html. Kika gärna in där för att få förslag på hur du kan göra en tiramisu utan de speciella italienska ingredienserna.


Tiramisu
(8 portioner)
4 st ägg
1-1 ½ dl strösocker
6 cl (4 msk) amaretto
500 g mascarpone
24 st savoiardikex
3 dl starkt kaffe/espresso
4 msk kakao

Ta fram en form som passar. Tiramisu-smeten ska inte, men kan ändå flyta ut så ta helst en form som inte är för stor.
Dela äggen. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vispa äggulorna tillsammans med sockret i en annan skål till en jämn och ljusgul smet. Tillsätt mascarpone och amaretto och rör försiktigt till en jämn smet. Använd sked eller elvisp på lägsta hastighet.
Vänd försiktigt ner äggvitorna och rör till en jämn smet.
Häll kaffet i en vid djup tallrik som är minst lika bred som kexet. Doppa undersidan av kexen ett i taget i kaffet och lägg sedan det blöta kexet i en form. OBS! När du doppar, doppa bara en jättekort stund, ca 1-2 sekunder och bara på undersidan av kexet. Det ska inte bli genomblött. Kexet suger snabbt åt sig vätskan.
Lägg de 12 första kexen på botten av formen. Bred ut hälften av mascarponesmeten ovanpå. Sikta över hälften av kakaon. Lägg på de sista 12 kexen och bred på sista hälften av mascarponesmeten. Låt stå i kylskåp till serveringen, minst 1 timme men gärna längre. Den blir bara godare av att stå ett tag så att göra tiramisun dagen innan servering passar bra. Precis innan servering siktar du över resten av kakaon.

Jag klippte ut ett mönster i kartong och siktade kakaon genom den. Det här var den godaste tiramisu jag har gjort någon gång. Jag vet inte om det beror på receptet eller om jag bara äntligen har lärt mig alla knepen...

Nu önskar jag er alla en riktigt bra start på det nya året!

6 kommentarer:

Hönan Anna sa...

Ja det blir inte alltid som man tänkt sig!
Vi har spenderat två av de sista fem åren i soffan med magsjuka, men ändå har nästan de girlandens varit de bästa...
Vi hade också lugnt och skönt igår.
God fortsättning!!!

Emilia sa...

Låter som att ni fick en mysig nyårsafton ändå trots allt! Våra barn snusade sött vid tolvslaget, men det var så mkt fyrverkerier vid tiotiden där vi firade att T-L var nöjd ändå. God mat blev vi bortskämda med, men nu blev jag sugen på pizza ;) Ett riktigt Gott Nytt 2013! Kram

madelein - sexbarnsmamma sa...

Tack!! Hoppas ni får en riktigt bra start på året ni med. Skall kika in på den där tomatsåsbloggen. Må väl!!

madelein - sexbarnsmamma sa...

Just det förresten! Tänkte på dig när jag hittade denna bloggen. Kände du till den? http://www.ensaligsoppa.se/

Anonym sa...

Hej! Kul att tomatsåsen blev god, hoppas den kan komma till nytta fler gånger. Vad lyxigt med egen vedspis, vedugnspizza är så himla gott. Tiramisu är också en höjdare, vi åt också det som nyårsdessert, ditt recept verkar klockrent.
/Hanna

madelein sa...

Ja jag misstänkte att det kunde vara något för dig :-)
ha en fin dag! själv är jag på jobbet och försöker göra lite nytta!