söndag 6 januari 2013

Försenad nyårsmiddag till sent julfirande

Eftersom vi inte blev så många som det var tänkt det här nyårsfirandet, hoppade vi över en del av rätterna. En av dem valde jag i stället att bjuda på när en av mina bästa vänner kom med sin dotter för att fira jul med mig och mina barn. Ja, gubben får också vara med om han vill men han får inga julklappar... Vi har en tradition att träffas någon dag efter jul och byta julklappar. I år blev det till och med efter nyår.

Receptet kommer ifrån Artusi för svenskar och jag provlagade det sent en kväll till min kära gubbe. Den här gången fick barnen vara med och hjälpa till, vilket de tyckte var väldigt roligt.
"Det här är kärleksfull mat, mat som man ska göra till folk man tycker mycket om." står det i inlägget där jag hämtade receptet. Därför tyckte jag det var extra roligt att bjuda min fina vän på det här. Det här räckte till fyra portioner (men om alla är riktigt hungriga skulle jag nog råda dig att göra lite mer):


Gnocchi
(4 port)
Två burkar hela skalade tomater
400 g mjölig potatis (ca 4-5 potatisar)
2 dl vetemjöl
Salt
Smör
Parmesan

Koka ner tomaterna till halva mängden i en kastrull. Vänta med att mosa dem tills de kokat färdigt. Smaka av med salt. Koka under tiden potatisen i lättsaltat  vatten tills den blir mjuk. Pressa ner den i en skål och blanda med mjölet. Arbeta in lite i taget, tills degen knappt kladdar på fingrarna.

Rulla degen till långa korvar, ca 1 cm i diameter. Strö över mjöl och skär dem i bitar om 1,5 cm. Tryck nu till bitarna en och en med lillfingret. Ett lätt tryck ska det vara, börja längst bort och dra fingret mot dig så att degbiten rullar med ett halvt varv och det blir som en grop i den.

Lägg en slev tomatsås och en klick smör på ett serveringsfat.
Koka ungefär 15-20 gnocchi i taget i en kastrull med lättsaltat vatten. När de flutit upp till ytan är de klara.

Lägg dem på serveringsfatet och blanda försiktigt med tomatsås och smör. Riv över parmesan, lägg ytterligare en slev tomatsås och klick med smör. Tillsätt sedan nästa omgång nykokta gnocchi och fortsätt så tills alla är färdigkokta. Servera direkt för de kallnar snabbt. Njut!


Jag höll faktiskt mina varma i ugnen en stund på 150 grader och det fungerade bra. Jag klippte också över lite färsk basilika för att jag tycker det är så gott.


Till barnen plockade vi undan lite gnocchi som vi bara smaksatte med smör och örtsalt eftersom de är väldigt skeptiska till kladdig mat.


Tyvärr tyckte de inte alls att det var gott ändå. Min vän däremot tyckte det var fantastiskt gott och bad om receptet. Jag gillade det också.

Sedan plockade vi fram en av nyårsefterrätterna som aldrig togs fram på nyårsafton: Semifreddo med jordgubbssås, efter recept från Remsans bistro. Jag har gjort den förr och den är lika god varje gång. Även vännens lilla dotter gillade den här och vi ursäktade med att det faktiskt är yoghurtglass så det är inte såå onyttigt ändå... Enda kruxet med den här är att komma ihåg att ta upp den i god tid så den blir så där krämig och god som den ska vara.


Det här var ännu en sådan där härlig dag av min julledighet. Och i morgon börjar allvaret igen. Skjutsa till skolskjuts och förskola, hämta på fritids och förskola, däremellan bilresa till och från jobbet och så jobba då såklart. Jag älskar mitt jobb men just nu känns det som att morgondagen gärna hade fått ligga en vecka framåt i tiden.

Den här terminen ska jag även börja jobba halvdag på fredagar, då jag tidigare varit helt ledig. Jag har själv erbjudit mig att göra det eftersom två klasser jag undervisat i två år i musik inte har haft någon musik på en hel termin. Nu får jag försöka kompensera dem för den tid de missat under vårterminen. Det ska bli jätteroligt men känns också som en stor utmaning. Men efter det ska jag ha tillbaks mina lediga fredagar igen!

Ha nu en riktigt bra vecka alla fina!

5 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Det ser riktigt gott ut :)

Maria i Falkenberg sa...

Gnocchi låter riktigt gott!
Ha en god vecka!

Hönan Anna sa...

Gnocci har jag aldrig ätit, det ser gott ut!
Hoppas det blir bra under våren med fredagar. Alltid lite kul med nya utmaningar!

Freja sa...

Även här börjar allvaret i morgon, eller i dag om jag tittar på klockan... Jag tror jag ska försöka ha ledig fredag den här veckan, en mjukstart känns nödvändig...

Yohanna i Las Palmas sa...

Ja idag började allvaret igen.
Vilket härligt jullov det har varit.
Och gnocci, det är så gott. Men jag har aldrig vågat mig på att laga det.

Nu är det dags igen.
Årets första Real Life:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2013/january/real-life-arslivskronika-2.html

Hälsningar
Yohanna