lördag 1 september 2012

Spindeltjejens barnkalas

Den här dagen har fyllts med förberedelser inför och genomförande av två barkalas. Ja, och så lite städning efteråt då.


Dottern fick börja att bli firad. Hon ville egentligen inte ha någon tårta alls utan bara ett spindelnät i choklad. Jag tyckte dock att vi borde bjuda på något lite mer matigt, särskilt eftersom kalaset var klockan ett på dagen. Efter att ha funderat en stund föreslog jag pannkakstårta och den idén köpte hon direkt.


Det fick bli en pannkakstårta med fyllningen utanför eftersom ett gäng tre- och fyraåringar med största sannolikhet helst väljer själva vad de vill ha till sina pannkakor. Översta pannkakan färgade jag röd med karamellfärg. Spindelnätet gjorde jag i mörk choklad den här gången. Ungefär tusen gånger lättare att hantera än vit choklad. Nätet försökte jag fästa i den översta pannkakan med blåfärgad sockerglasyr men glasyren letade sig ner i högen med pannkakor i stället. Som väl var låg nätet kvar ändå. Efter ljusutblåsningen värmde vi pannkakorna i micron och alla fick äta så mycket de orkade.


Till pannkakorna serverades: Jordgubbssylt, hallonsylt, blåbärssylt, björnbär, vispgrädde, glass, strössel och två hemmagjorda såser (eftersom minnet är kort och lanthandeln i byn inte hade just de varorna). Recepten hittade jag i boken Mat för barn och deras föräldrar av Latifa Lindberg.

På spisen en halvtimme före kalaset.

Chokladsås
3/4 dl kakao
1 dl strösocker
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker

Blanda ihop kakao och socker i en kastrull. Häll i mjölken, lite i taget, under omrörning. Koka upp under omrörning och koka i 5-10 minuter. Ju längre du kokar, desto tjockare blir den. Tänk på att den tjocknar ytterligare när den svalnat. Rör i vaniljsockret när den är färdigkokt.

Kolasås
2 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl sirap
1 msk Smör & Rapsolja

Häll allt utom matfettet i en kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka på ganska hög värme i ca 10-15 minuter. Rör om då och då och passa så det inte kokar över. Såsen ska bli ljusbrun och smaka som kolasås.


Detta var mycket gott! Jag hade kunnat sitta där och äta i flera timmar. Om det inte var så att jag hade ett annat uppdrag att utföra...



En del av barnen blev rädda först när Spindeltjejen/ tanten dök upp. Men dottern såg ut som världens lyckligaste barn när hon kom springandes mot mig och skrek: "Mamma!!"


Sammanfattningsvis var det ett lyckat kalas. När barnen vant sig vid Spindeltjejen ville de hemskt gärna att hon skulle skrämma deras mammor. Om de blev skrämda eller inte låter vi vara osagt...

Hoppas ni har en fin helg!

6 kommentarer:

Maria i Falkenberg sa...

Vilken fin utklädnad! Pannkakstårta - mums- en av mina favoriter som barn.

madelein - sexbarnsmamma sa...

Haha underbart! Du går verklgen all in, precis som det skall vara :-)

Emilia sa...

Härligt att du klädde ut dig till spindeltjejen ;) Och spindelnätet i choklad blev ju riktigt snyggt!

Anna tassar in.. sa...

Jisses..guldstjärna till dig som engagerar dig på ett makalöst härligt sätt..här är det extra-allt både med mat o underhållning..annat än att bara sätta barnen vid en film..jag blir glad i själen av sådana kalas..det blev väl stora tabberaset hos Ansibeckis kan jag tro..

Freja sa...

Coolaste mamman ever! Så fantastisk utklädnad, och kul att det dök upp en spindeltjej på kalaset! Och pannkakor är mycket bättre än tårta om du frågar mig!

Ann-Mari sa...

Hahaha :)) superfin outfit!
Nu är klockan elva på kvällen och jag är sugen på pannkakor! Man tackar ;)