torsdag 29 mars 2012

Härliga lediga dag med äppelplättar

I dag har jag tagit ledig från jobbet. Jag tyckte det kunde behövas efter att ha varit hemifrån i tre dagar från tidig morgon till sen kväll. Visserligen har jag gjort roliga saker men jag har saknat barnen eftersom jag kommit hem när de redan hunnit somna på kvällarna.

Så nu har jag njutit i fulla drag av att få vara med barnen. Vi har haft sovmorgon med mys, ätit sen frukost, varit ute och lekt, skolat om tomat- och chiliplantor och sått lite nya frön. Jag trodde ju först att det var dill som kom upp där jag sått tomat och sedan trodde jag att det inte var det. Nu såg jag att det kommit upp både dill och tomat. Kolla på bilden här så kan ni säkert se det som jag inte såg då.

Nu har vi lite eftermiddagsvila i tv-soffan efter att ha hamnat i något slags plätt-koma. Vi åt gröt till frukost så jag stekte lite pannkaksbiffar till lunch. Dottern älskar dem. Men det behövdes något mer för att vi skulle bli mätta. Då drog jag mig till minnes ett recept på äppelplättar jag sett på Pickipicki. Fast här skulle det gå snabbt och mjölken var slut så jag kollade inte upp det utan hittade på min egen version.


Äppelplättar
(2-3 portioner)
2 ägg
4,75 dl kallt vatten
1 dl mjölkpulver
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

2 äpplen
kanel
Smör och/ eller rapsolja att steka i

Vispa ihop smeten. Låt gärna stå och svälla en stund men det är inte nödvändigt. Stek i plättjärn eller i vanlig stekpanna. Ta knappt en halv dl per plätt. Skiva äpplet tunt och lägg på en skiva direkt efter att du hällt i smeten i pannan. Pudra över kanel på äppelsidan. Vänd och stek på andra sidan.


Plättarna blev väldigt goda. Vi åt nog alla för mycket. Utan plättjärn var det svårt att få dem jämna och fina. Men vad gör det när det smakar lika gott ändå. Jag provade att lägga ett pepparkaksmått i stekpannan och steka i det men det var så krångligt så jag gav upp.


Nu tänkte jag lämna datorn och återgå till att umgås med mina barn en stund till, innan det är dags att ta tag i disken från lunchen och fixa något mellanmål.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Du...det är att ta vara på livet..umgås med barnen och steka plättar..oj du är en härlig mamma..fler sådana som du åt kidsen önskar vi alla...

Remsan sa...

Äppelplättar med kanel låter smaskigt.
Jag väntar otåligt på att mina olika chilisorterskakika upp. Annars har allt annat kommit upp och behöver snart planterad om. Det är så spännande att odla en del själv. Men det är i mycket liten skala för min och barnens del.