tisdag 30 augusti 2011

Snart är det september...


Jag läste för ett tag sedan hos Barnens hjältar (nu kommer du inte undan... ;) att EKO Lisa skriver om att någon vill få igenom september som en vegetarisk månad. Vem denna någon är vet jag inte. Men jag tyckte ändå det lät som en rimlig idé så jag bestämde mig för att hänga på. Jag skulle nog aldrig kunna bli vegetarian på heltid. Så ser det ut i nuläget i alla fall. Jag tycker helt enkelt kött är för gott. Men om jag får en månad på mig att prova på vegetarianlivet så är jag övertygad om att jag kommer att minska rejält på köttintaget även i framtiden. Med tanke på vilken påverkan kött har på klimatet jämfört med vegetariska alternativ borde kött vara en lyxvara och användas därefter.


En annan intressant sak jag hörde på radio idag handlar också om kött. Alla dessa lågkolhydratdieter, till exempel LCHF är visst inte så bra för miljön. Inte så oväntat kanske? Ekot har i all fall gjort en granskning av forskningen om de här dieterna. Enligt den visar det sig att det är stora kött- och mejeriföretag som har sponsrat forskningen. Kan det vara så att det är köttlobbyn som ligger bakom dieterna? Läs mer om det här på sverigesradio.se. Nu är jag inte så insatt i LCHF men går det att göra den dieten vegetarisk och byta ut en del av mejeriprodukterna mot soja- eller havreprodukter?


Min diet just nu består i att undvika socker (och i september även kött då). Jag äter alltså inte sötsaker som godis, bullar och kakor, inte sötat bröd, ketchup, senap och andra saker med socker i. Potatis, pasta och liknande äter jag fortfarande men har dragit ner lite på mängden och fyller i stället upp med andra rotfrukter, grönsaker, bönor och baljväxter. Jag äter så här för att må bra. Socker gör att jag får fler humörsvängningar, blir tröttare och slöare, äter mer och går upp i vikt. Så att jag går ner lite i vikt när jag slutar med socker blir som en bonus. Nu är det drygt en vecka sedan jag slutade med sockret den här omgången. Det har gått bra, förutom att jag fuskade lite i söndags. Jag smakade på en hemgjord squash-marmelad jag fått av en vän. Den smakade riktigt bra förresten Samuel! Men sen var det tillbaks till den sockerfria dieten igen. Det är faktiskt skönt att slippa sockret. Jag gillar ju inte ens sötsaker egentligen. Tacka vet jag nötter, frön och salta saker. Ja, allt som går att kombinera med guacamole funkar för mig!


Men nu när jag ska äta klimatsmart tror jag att jag kanske får hitta på en (eller flera) miljövänligare variant av den där underbara röran... Någon som har något tips?

Nu hoppas jag att ni alla får en fin kväll!

Och så kan jag till sist inte låta bli att ställa frågan igen: Vem mer vågar vara med på att äta vegetariskt i september?

4 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag vet inte om det varit en månad för mig, men säkert kan folk glädjas åt det ändå :P

Sv: Ja, fåglarna flyttade ut i somras, och plötsligt så insåg jag att vi fått nya hyresgäster. Och ilskna sådana... :S

Barnens Hjältar sa...

Jag tänkte köra på det med. Undrar hur det kommer funka i Sri Lanka men jag testar :-) Sockret måste jag med hålla borta för jag får ont i tänderna :P
Började för några dagar sedan, får se hur det går. Har en massa huvudvärk idag :-)

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Nä, jag menade mer att folk i allmänhet kan uppskatta det - jag får nog välja en annan väg :)

Nanna sa...

Härlig inställning! Det är precis detta jag önskar att folk kunde få upp ögonen på. Jag som heltidsvegetarian är egentligen inte alls emot köttätande, om det skulle ske på rätt villkor. Att se kött som en lyxvara, en söndagsmiddagsrätt, det låter liksom mer rimligt i mina öron.

Angående vegetarisk LCHF - det är ju just det jag har kört med under min diet, men å andra sidan är jag ingen dietist och kan inte säga om det är bra eller dåligt att äta LCHF på vegetariskt vis. Men att byta ut mejeriprodukterna mot havre- och sojaprodukter förespråkas ju även bland köttiga LCHF:are.

Det känns ju lite löjligt att svara på din sista fråga, jag menar, jag är ju vegetarian året runt, men jag uppskattar vegetariska september :)

Tack för dina söta kommentarer :) är ju nyfiken på lingonbiffarna även om jag inte gillar lingon. Gillar jag dem inte kan ju någon annan få dem ;)