onsdag 3 augusti 2011

Rabarbermarmelad

Nu är jag tillbaks i skogen igen efter min tredje Falkenbergsresa den här semestern. Det var nästan med sorg i hjärtat jag lämnade den lilla staden vid havet denna gången. Jag hade varit på möhippa på tisdagen (en väldigt trevlig sådan med mina underbara barndomsvänner), sovit över till onsdagen och skulle bara ta ett dopp innan jag åkte hem.


Solen lyste, det var perfekt temperatur i luften och perfekt temperatur i havet. Vattnet var precis så salt som det ska vara, sanden alldeles lagom torr och varm och mjuk att gå i. Människorna på stranden var glada. De som inte badade låg och solade eller vilade under ett parasoll. Barnen byggde sandslott, lekte i vattenbrynet och spelade strandtennis. Men det var inte mina barn så jag kunde lugnt simma en stund en bit ut i vattnet. Ta några simtag under ytan, känna mig helt omsluten av havet. Sen upp mot solen igen, titta ut mot horisonten, andas havsluft. Kanske är jag onödigt nostalgisk nu. Men finns det någon plats jag älskar att vara på så är det vid havet.

 

Egentligen skulle jag inte alls skriva om havet nu men jag kunde inte låta bli.

För ett tag sedan fick jag ett tips på rabarbermarmelad av Pernilla. Den lät så god så jag var bara tvungen att testa. Receptet jag fick var för 2 kg rabarber. Jag lyckades bara skrapa ihop 200 g så jag fick nog inte riktigt proportionerna rätt i min marmelad. Sen hade jag inte syltsocker heller så jag ersatte det med vanligt socker. Trots mina förändringar vågar jag nog säga att marmeladen blev ännu godare än jag hade kunnat tänka mig. Så här gjorde jag:


Rabarbermarmelad
(räcker till en liten burk marmelad)
200 g rabarber
1 cm färsk ingefära
1/2 vaniljstång
Saft från 1/2 citron
½ dl vatten
100 g socker

Ansa och skär rabarbern i små bitar, strimla ingefäran, dela vaniljstången. Lägg i en gryta, koka upp tillsammans med citron och vatten. Låt koka i 15 min på svag värme. Späd med vatten om allt dunstat bort men ta inte för mycket. Häll på sockret och koka ihop marmeladen. Plocka ur vaniljstången (eller ha kvar den som dekoration), häll upp på rena torra glasburkar. Diska burkarna och torka dem i ugnen (100oC).

Om du nu tänker tiodubbla detta receptet, vilket jag varmt rekommenderar, så tiodubbla bara mängden rabarber och socker. Resten av ingredienserna doseras så här: En tumstor bit ingefära, 1 vaniljstång, 1 citron och 1/2 dl vatten. Har dina rabarber inte lika fin röd färg som mina, kan du röra i några droppar röd karamellfärg precis innan du häller upp sylten på burkar.

Min marmelad smakade jättemycket vanilj. Tittar du noga på bilden ser du nog alla de små svarta prickarna.


Sonen gillade marmeladen lika mycket som jag. Men han föredrog att äta den så här:


Marmeladen gjorde jag för en och en halv vecka sedan. Så här mycket är det kvar nu:


Ha nu en riktigt fin kväll och passa på att njuta om du har något som är värt att njutas!

4 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Har han gurka på marmeladen :P
Det ser ut som ni haft det underbart och jag förstår att du kommer sakna Falkenberg. Det är himla fint längs hela västra kustSverige.
Hoppas det blir fortsatt bra hemma i skogen igen :-)

Henrik Olsson sa...

Oj, du har besökt falkenberg flitigt denna sommar :)

Sv: Ja, det kommer en rapport på detta längre fram :)

teresa sa...

Åh vad avundsjuk jag blev! Saknar det där stället!
Kram

Barnens Hjältar sa...

Ja min mellanson har ketchup till allt så de behöver väl något litet extra för att det skall smaka bra :-)